top of page
Search
Tím CVI Žilina

Adaptácia dieťaťa na Materskú školu

Po treťom roku života dieťaťa nastáva veľká zmena. Práve nástupom do škôlky dieťa stráca určitú istotu, zázemie a bezpečie a je nútené zvykať si na na nový režim, nových ľudí a hlavne na odlúčenie od rodičov.

Samotná adaptácia na škôlku závisí od veku dieťaťa, jeho osobnosti a toho, ako rodičia dieťa na tento moment pripravia.

Je vhodné, aby dieťaťu rozprávali o tom aká je škôlka dôležitá a snažiť sa u dieťaťa nastaviť doma podobný režim. To znamená samostatné obliekanie, stravovacie návyky, hygienické návyky a zabehnutý režim spánku.

Adaptačný proces dieťaťa na škôlku prebieha v niekoľkých fázach:


Orientačná fáza:

V tejto fáze dieťa nastupuje do škôlky, je vystavené mnohým nových podnetom i kolektívu. Je skôr utiahnuté, rozpráva ticho, nezaujíma sa o spolužiakov, odmieta stravu a spanie. Doma je neisté, pokojné, nechce sa veľmi hrať, skôr odpočíva a zje všetko, čo pred neho položíte, lebo v škôlke nejedlo.

Táto fáza zväčša trvá prvý týždeň.


Rodičia:

  • Nepodliehajte plaču dieťaťa, pretože časom je to skôr divadlo pre vás, aby ste ostali s dieťaťom čo najdlhšie.

  • Pri lúčení mu povedzte, že ho máte radi a že sa po neho vrátite napríklad, keď sa vyspinká. Nehovorte dieťaťu presný čas, pretože deti hodiny nepoznajú a vnímanie času je u nich viazané na činnosti. Ale pamätajte, aby ste svoj sľub aj dodržali.

  • Príchod a odchod zo škôlky spojte s nejakou činnosťou, ktorú dieťa rado robí. Spravte z toho rituál, ktorý budete robiť zakaždým, keď do škôlky pôjdete.

  • V škôlke dieťa so začiatku zamestnajte nejakou obľúbenou činnosťou, aby si nevšimlo váš odchod.

  • Rozlúčte sa s dieťaťom a odíďte bez obzerania. Ak che, môže vás odprevadiť ku dverám, ale odtiaľ už odíďte a neobzerajte sa.

  • Uznajte pocity dieťaťa, ale nepodporujte jeho správanie.


Fáza presadenia sa:

Po prvom týždni sa dieťa začína postupne presadzovať v kolektíve, robí prvé kontakty s rovesníkmi, viac komunikuje, rýchlo sa unaví, snaží sa upútať pozornosť všetkými možnými spôsobmi a v jedle je prieberčivé, alebo zje len to, čo sa varí aj doma.

Doma je dieťa náladové, tiež sa predvádza a snaží upútať pozornosť, plače pri odchode rodičov z domu, ráno je plačlivé a odmietavé, chce presný opak toho, čo mu ponúkate.


Rodičia:

  • Neprerušujte pobyt v škôlke a neberte dieťa odtiaľ v rôznom čase, pretože bude zmätené.

  • Snažte sa vyhýbať veľkým zmenám ako napr. sťahovanie, narodenie súrodenca a pod.

  • Nepreťažujte dieťa prílišnou aktivitou a krúžkami, ale skôr podporujte priateľstvá zo škôlky tým, že chodíte na ihriská, do parku a podobne.

  • Nelúčte sa s dieťaťom dlho a hlavne rešpektujte jeho plačlivé, či agresívnejšie správanie, kým sa dieťa adaptuje.



Fáza vyrovnania:

Správanie dieťaťa sa blíži k bežnému správaniu mimo škôlky, prejavuje náklonnosť k iným deťom, zvyká si na režim v škôlke a začína pravidelne jesť. Doma je vyčerpané, rýchlo sa unaví, duševne je ľahostajné a večer nechce byť dlho hore.


Rodičia:

  • Neprerušuje pobyt v škôlke a podporuje novovzniknuté priateľstvá.

  • Zohľadňuje psychomotorickú záťaž u dieťaťa a nezhrňujte ho prílišnou fyzickou, či psychickou aktivitou.

Škôlka predstavuje prvú socializáciu dieťaťa v jeho živote, kde sa učí do budúcna fungovať v danej spoločnosti. Každé dieťa je individuálne, tak aj adaptačná doba môže trvať rôzne dlho, niekedy aj 2 mesiace. Preto treba dieťaťu dopriať čas a byť trpezlivý, kým sa vysporiada s touto zmenou.



258 views0 comments

コメント


bottom of page