Po treťom roku života dieťaťa nastáva veľká zmena. Práve nástupom do škôlky dieťa stráca určitú istotu, zázemie a bezpečie a je nútené zvykať si na na nový režim, nových ľudí a hlavne na odlúčenie od rodičov.
Samotná adaptácia na škôlku závisí od veku dieťaťa, jeho osobnosti a toho, ako rodičia dieťa na tento moment pripravia.
Je vhodné, aby dieťaťu rozprávali o tom aká je škôlka dôležitá a snažiť sa u dieťaťa nastaviť doma podobný režim. To znamená samostatné obliekanie, stravovacie návyky, hygienické návyky a zabehnutý režim spánku.
Adaptačný proces dieťaťa na škôlku prebieha v niekoľkých fázach:
Orientačná fáza:
V tejto fáze dieťa nastupuje do škôlky, je vystavené mnohým nových podnetom i kolektívu. Je skôr utiahnuté, rozpráva ticho, nezaujíma sa o spolužiakov, odmieta stravu a spanie. Doma je neisté, pokojné, nechce sa veľmi hrať, skôr odpočíva a zje všetko, čo pred neho položíte, lebo v škôlke nejedlo.
Táto fáza zväčša trvá prvý týždeň.
Rodičia:
Nepodliehajte plaču dieťaťa, pretože časom je to skôr divadlo pre vás, aby ste ostali s dieťaťom čo najdlhšie.
Pri lúčení mu povedzte, že ho máte radi a že sa po neho vrátite napríklad, keď sa vyspinká. Nehovorte dieťaťu presný čas, pretože deti hodiny nepoznajú a vnímanie času je u nich viazané na činnosti. Ale pamätajte, aby ste svoj sľub aj dodržali.
Príchod a odchod zo škôlky spojte s nejakou činnosťou, ktorú dieťa rado robí. Spravte z toho rituál, ktorý budete robiť zakaždým, keď do škôlky pôjdete.
V škôlke dieťa so začiatku zamestnajte nejakou obľúbenou činnosťou, aby si nevšimlo váš odchod.
Rozlúčte sa s dieťaťom a odíďte bez obzerania. Ak che, môže vás odprevadiť ku dverám, ale odtiaľ už odíďte a neobzerajte sa.
Uznajte pocity dieťaťa, ale nepodporujte jeho správanie.
Fáza presadenia sa:
Po prvom týždni sa dieťa začína postupne presadzovať v kolektíve, robí prvé kontakty s rovesníkmi, viac komunikuje, rýchlo sa unaví, snaží sa upútať pozornosť všetkými možnými spôsobmi a v jedle je prieberčivé, alebo zje len to, čo sa varí aj doma.
Doma je dieťa náladové, tiež sa predvádza a snaží upútať pozornosť, plače pri odchode rodičov z domu, ráno je plačlivé a odmietavé, chce presný opak toho, čo mu ponúkate.
Rodičia:
Neprerušujte pobyt v škôlke a neberte dieťa odtiaľ v rôznom čase, pretože bude zmätené.
Snažte sa vyhýbať veľkým zmenám ako napr. sťahovanie, narodenie súrodenca a pod.
Nepreťažujte dieťa prílišnou aktivitou a krúžkami, ale skôr podporujte priateľstvá zo škôlky tým, že chodíte na ihriská, do parku a podobne.
Nelúčte sa s dieťaťom dlho a hlavne rešpektujte jeho plačlivé, či agresívnejšie správanie, kým sa dieťa adaptuje.
Fáza vyrovnania:
Správanie dieťaťa sa blíži k bežnému správaniu mimo škôlky, prejavuje náklonnosť k iným deťom, zvyká si na režim v škôlke a začína pravidelne jesť. Doma je vyčerpané, rýchlo sa unaví, duševne je ľahostajné a večer nechce byť dlho hore.
Rodičia:
Neprerušuje pobyt v škôlke a podporuje novovzniknuté priateľstvá.
Zohľadňuje psychomotorickú záťaž u dieťaťa a nezhrňujte ho prílišnou fyzickou, či psychickou aktivitou.
Škôlka predstavuje prvú socializáciu dieťaťa v jeho živote, kde sa učí do budúcna fungovať v danej spoločnosti. Každé dieťa je individuálne, tak aj adaptačná doba môže trvať rôzne dlho, niekedy aj 2 mesiace. Preto treba dieťaťu dopriať čas a byť trpezlivý, kým sa vysporiada s touto zmenou.
コメント